marți, 7 septembrie 2021

Shadow and Bone, sau când cartea întâlneşte serialul

A trecut ceva vreme de când nu am mai recenzat vreo carte sau un serial. Nu e ca şi cum aş duce lipsa de material (în special în ceea ce priveşte cărţile), dar pur şi simplu nu am simţit nevoia să vorbesc despre ele. Dar cum în această lume apar tot felul de surprize, iată că astăzi nu o să vorbim despre o carte sau un serial. Nu, astăzi vom discuta despre ambele lucruri care sunt totuşi, unul şi acelaşi. Nu v-aţi prins? Vine acum şi explicaţia, fiţi pe fază.

 

Acum vreo şase ani si câteva luni, mai exact pe la început de 2015, descopeream Regatul Umbrelor, primul volum din „Trilogia Grisha”, de Leigh Bardugo. Lumea creată, personajele şi acţiunea m-au prins încă de la primele pagini, astfel încât nu cred că mai trebuie să menţionez faptul că am devorat şi următoarele două volume, imediat ce am făcut rost de ele. A fost una dintre puţinele serii în care deşi universul şi personajele sunt chestii fictive, care ţin de domeniul fantasticului, am avut impresia că tot ce am lecturat, de la acţiune, personaje şi decoruri chiar au existat undeva, cândva.

La ceva timp după ce am încheiat de lecturat aceste cărţi, a apărut si  duologia „Banda celor şase ciori”, o continuare la această serie, situată în acelaşi univers, dar cu personaje şi locaţii cu totul noi. Din nu ştiu care motiv obscur, nu am acordat aşa mare atenţie acestei continuări, până în momentul în care Netflix a lansat serialul „Shadow and Bone”, serial care urmăreşte acţiunea din „Trilogia Grisha”, dar aduce şi elemente din cea de a doua serie, îmbinându-ne într-un mod interesant.. Acela a fost momentul în care curiozitatea mea a facut „click”, şi m-am apucat în a lectura cărţile rămase, astfel încât să nu îmi iau vreun spoil în serial. N-am regretat deloc alegerea făcută, ba chiar mi-au fost întrecute toate aşteptările.

 

Cartea si serialul, îmbinare armonioasă şi acel ceva în plus

 

Trebuie să menţionez încă de la bun început că eu nu sunt un fan al serialelor făcute după cărţi. Fie acţiunea deviază de la firul narativ al cărţii (uneori aceasta nici nu mai are vreo legătură cu cartea), lipsesc sau sunt adaugate personaje care n-au ce căuta acolo, sau pur şi simplu imaginea regizorului nu corespunde absolut deloc cu imaginea pe care eu mi-am facut-o despre lumea creată de autor.

Ei bine, în cazul „Shadow and Bone” n-a fost cazul de vreo nemulţumire din cele enumerate în rândurile de mai sus.

 

Firul narativ este în ton cu cel din carte, doar ca apariţia protagoniştilor din cea de a două serie reuşeşte să îmbogăţească foarte mult povestea, aducând sare şi piper acţiunii. Iniţial mă gândeam că plasarea unor personaje care apar muult mai târziu după evenimentele din trilogie ar putea să dea peste cap povestea, dar nu este deloc cazul aici. Producătorii serialului, printre care se numără şi autoarea, au reuşit să încadreze personajele în povestea actuală, nestricând bucuria lecturării duologiei. Cu toate acestea, dacă nu aţi citit încă cea de a doua serie sau niciuna dintre ele, este posibil să vi se strice puţin bucuria lecturii dacă aveţi de gând să vă apucaţi de una din serii în viitorul apropiat. Cumva, prin introducerea acestor protagonişti, producătorii ne oferă, în special nouă, celor care am citit deja seriile, o aventură în plus şi perspective noi asupra acţiunii.

 

Mi-a plăcut foarte mult şi modul în care au fost redate personajele, Alina cu nesiguranţa ei de la început şi tot progresul care a urmat după,, Mal cu dovezile lui de curaj, Kaz care avea tot timpul o soluţie de rezervă pentru orice, sau Inej cu voinţa ei extraordinară, în ciuda trecutului extrem de traumatizant. Cu totii au personalităţile foarte bine conturate, si nu în ultimul rând, rămân  atât de fideli cărţii, încât am reuşit să retrăiesc anumite momente peste care am dat şi în carte, la un nivel la fel de intens.

 

S-a umblat puţin la originile Alinei, personajul principal, aici ea fiind pe jumatate Shuhana, dar nu pot spune că ăsta este un mare impediment, deşi mie personal mi-ar fi plăcut mai mult dacă ar fi avut aceleaşi origini ca în carte. Nu am absolut nicio problema cu această schimbare, dar parcă ceva e puţin nelalocul lui, cel puţin în primul episod, după care te obişnuieşti, nici nu se mai menţionează acest lucru de prea multe ori pe parcursul serialului.

 

Muzica, sunetul, recuzita, împreună cu toate  celelalte elemente descrise mai sus reusesc să te transpună de-a dreptul in universul creat de Leigh Bardugo.

 

Concluzie

 

Serialul este unul dintre puţinele văzute de mine care respectă direcţia cărţii, atât din punct de vedere narativ cât şi din punct de vedere al construirii personajelor, cât şi prin redarea cât mai detaliată a universului creat.

Recomand insistent să citiţi ambele serii înainte de a vedea serialul, deoarece vă puteţi lua spoil-uri destul de mari dacă nu aţi citit absolut niciuna din cărţi şi plănuiţi să faceţi acest lucru pe viitor. Şi nu recomand cărţile doar ca o pregătire pentru serial. Recomand cărţile oricărei persoane căreia îi plac personajele bine detaliate, lumi bine construite, şi o acţiune cu un caracter puţin mai diferit faţă de fantasy-ul cu care poate sunteţi obişnuiţi.

Voi ce părere aveţi, aţi văzut serialul? Cum vi s-a părut? În cazul în care aţi citit carţile, ce credeţi despre adaptarea celor de la netflix?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu